Κυριακή 27 Αυγούστου 2017

"ΛΕΥΚΗ ΝΑΦΘΑ"


Το 648 ήταν μια δύσκολη χρονιά για την Βυζαντινή αυτοκρατορία.  Οι Αραβες πολιορκουν την Κωνσταντινουπολη από το 674. Οι αραβικες κατακτήσεις ακολουθούν η μία πίσω από την άλλη μετά τον θάνατο του Μωαμεθ, το 632. Το 638 καταλαμβανονται η Ιερουσαλήμ και η Αντιοχεια, το 642 κυριευεται η Αλεξάνδρεια,  το 651 αρχίζει η εισβολή στην Περσια και στη συνέχεια πολιορκειται η Κωνσταντινουπολη.
Στη θάλασσα επικρατεί ο αραβικος στόλος που διοικειται από Συρους και Αιγυπτιους. 
Μετά από το 670, όπως γράφει ο βυζαντινος ιστορικός Θεοφανης, φτάνει στο Βυζάντιο ένας φυγαδας από τη Δαμασκο. Σχεδόν τίποτα δεν είναι γνωστό για την ταυτότητα του. Αποκαλύπτει, όμως, ένα μεγάλο μυστικό στους Βυζαντινους.  Ένα μυστικό που θα τους δώσει τη νίκη κι αυτό ίσως εξηγεί και το όνομα που παίρνει στο Βυζάντιο, Καλλινικος, δηλαδή αυτός που φέρνει την "ωραία νίκη" . 
Φαίνεται πως είχε υπηρετήσει στο στόλο που ναυλοχει στην Αντιοχεια. Δίνει στους Βυζαντινους μια φόρμουλα για ένα πετρελαικο μιγμα που μπορεί να καίγεται ακόμη και στο νερό.  Το μόνο που χρειάζεται να κάνουν είναι να κατασκευασουν στην πλώρη ενός από τα πλοία τους ένα μεγάλο σιφονι για να το εκτοξευει. 


Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Δ' δίνει εντολή στους διοικητες του να συνεργαστούν με τον φυγαδα σε απόλυτη μυστικοτητα. 
Το " πυρ " του Καλλινικου, προφανώς η ναφθα, που αργότερα θα ονομαστεί " ελληνικό πυρ " -"υγρό πυρ"  στην ελληνική ιστορία - χρησιμοποιείται στη ναυμαχια στην Κυζικο. Ο αραβικος στόλος καίγεται στη θάλασσα.  Κατά τον Θεοφανη, οι απώλειες φτάνουν σε 30.000 άνδρες. Οι Αραβες λύνουν την πολιορκία και το "πυρ"  του Καλλινικου τυλιγεται στον θρύλο. Το όπλο που έχει ως βάση το πετρέλαιο έχει αποδείξει την αποτελεσματικοτητα του. 
Δεν υπάρχει καμία αναφορά για πετρέλαιο, πυρ, ή για τον Καλλινικο σε καμία σωζομενη αραβικη εξιστόρηση για τη μάχη.  Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία για την εξιστόρηση του Θεοφανη, τουλάχιστον στο βασικό της περίγραμμα. Το μυστικό που έχει φέρει μαζί του ο Καλλινικος φαίνεται ωστόσο ότι δεν είναι τόσο μυστικό στο μουσουλμανικο κόσμο, αλλά δεν έχει υιοθετηθει ακόμη από το ναυτικό του. 
Σύμφωνα με μια καταγραφή, όταν τα νέα από την Κυζικο φτάνουν στον χαλιφη Ιμπν Αμπι -Σουφγιαν στη Δαμασκο, εκείνος στέλνει εντολή στην Αλεξάνδρεια, όπου οι ναυπηγοι είναι από τους καλύτερους στην ανατολική Μεσόγειο,  να εξοπλιστουν τα πλοία του με το όπλο των Βυζαντινων.  Όπλα με βάση το πετρέλαιο δεν αργούν να χρησιμοποιηθούν και στην στεριά. 


Λίγο μετά την ναυμαχια στην Κυζικο, ο χαλιφης της Δαμασκου πεθαίνει και ο γιος του Γιαζιντ βρίσκεται αντιμέτωπος με τον Αμπντ Ιμπν αλ Ζουμπαρ, ο οποίος, από τη Μεκκα, εποφθαλμια την εξουσία στον αραβικό κόσμο. Το 683, τα στρατεύματα του Γιαζιντ αρχίζουν την πολιορκία της Μεκκας. Αποφεύγοντας να μπουν στην Ιερή πόλη ανεβάζουν μια "πυροβολαρχια"  από τους εκτοξευτηρες πυρός που διαθέτουν σ'ένα κοντινό λόφο και την βομβαρδιζουν συστηματικά επί εννέα εβδομάδες. Λύνουν, όμως, την πολιορκία επειδή ο Γιαζιντ πεθαίνει και πρέπει να γυρίσουν στην βάση τους.  Εννέα χρόνια αργότερα ένας άλλος στρατός από τη Δαμασκο επιστρέφει στην Ιερή πόλη με τους εκτοξευτηρες του, τους καταπελτες και τα εμπρηστικα του όπλα.  Πάνω από έξι μήνες καίνε οι πυρκαιες μέχρι που, τελικά, ο Αμπντ συνθηκολογει.  
Η έκταση της χρήσης των όπλων του πετρελαίου στις δύο εκστρατειες - στην πρώτη μάλιστα λίγα χρόνια μετά την αποκάλυψη του μυστικου στους Βυζαντινους - καταδεικνυει πως οι Αραβες όχι μόνο έχουν πρόσβαση στο πετρέλαιο, αλλά και μπορούν να το μεταφέρουν και να το χρησιμοποιούν παντού στην επικράτεια τους.  Αλλά δεν είναι η μόνη ένδειξη για τη χρήση του πετρελαίου στη Μέση Ανατολή τον 7ο αιώνα. 

Κατά τη διάρκεια της πρώτης εκστρατείας το καλοκαίρι του 683, ο Μασαργιαβαχ, ο καλύτερος φυσικός στην πόλη Μπασρα - την Βασορα στο σημερινό Νότιο Ιράκ - επεξεργαζεται το πρώτο ιατρικό κείμενο στην αραβικη γλώσσα. Το μεταφράζει από ένα κείμενο με βοτανολογικες συνταγές γραμμένο αρχικά στην ελληνική γλώσσα από έναν αιγυπτιο ιερέα και μεταφρασμένο κατόπιν στη συριακη, κοινή γλώσσα σε πολλές περιοχές στη Μέση Ανατολή, πριν από την άνοδο του Ισλάμ.  Η Μπασρα αυτή την εποχή είναι το μεγαλύτερο στρατόπεδο στην περιοχή του Κόλπου και οι επικεφαλής του στρατού επιθυμούν διακαως ένα εγχειρίδιο με ιατρικές συμβουλές. 
Το βιβλίο του Μασαργιαβαχ, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου έχει χαθεί (όλος τυχαίος), είναι το πρώτο έργο στην αραβικη γλώσσα που καταγράφει τις γνώσεις σχετικά με τις ιδιότητες του πετρελαίου για την αντιμετώπιση ασθενειών και φλεγμονων.  Πρώτη φορά χρησιμοποιείται σε αραβικό ιατρικό κείμενο ο όρος "λευκή σαν το νερό ναφθα" .  Από τότε κάθε άλλος μουσουλμανος φυσικός επαναλαμβανει λίγο ή πολύ τις ίδιες λέξεις που έχει γράψει ο Μασαργιαβαχ: 

" Η ζεστή ναφθα, ειδικά η λευκή σαν το νερό ναφθα, όταν χορηγείται σε μικρές δόσεις, είναι εξαιρετική για τον επίμονο βήχα, το άσθμα και την αρθρίτιδα." 


Προσωπική γνώμη...  Αν είναι σε μεγάλες ποσότητες δημιουργηται όπλο... Ωστόσο ιατρικά μου θυμίζει τη γιαγιά να μου λέει τρίψε πετρέλαιο στο θωρακα να γιανει ο λαιμός σου!  
Φανταστείτε διαφορά... Τα συμπεράσματα δικά σας!  

Πηγή 

Βιβλίο "ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ" ΜΑΥΡΟΥ ΧΡΥΣΟΥ " " Συγγραφέας ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΠΑΚΑΝΑΚΗΣ, ΜΟΥΣΗΣ ΛΙΤΣΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΙΤΑΝΤΖΙΔΗΣ εκδόσεις ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ 

Google images 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου